زبان فارسی 2
1- در جمله زیر نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص نمایید و علت مطابقت یا عدم مطابقت آن را توضیح دهید .
*هر یک از شاعران ایران مثل ستاره ای در آسمان ادب فارسی می درخشند .75/0
2- با رسم نمودار گروههای اسمی تشکیل دهنده ی جمله زیر نقش هر گروه را تعیین کنید . 25/1
*اهل محل به او دانشمند می گفتند .
3- زمان و کار برد وجه فعل های زیر را بنویسید .1
*شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد
* قافله ی تمدن بشری به کجا دارد می رود .
4-فعل های مقابل را مجهول کنید 1 دارد می نویسد: بپردازد:
5- از فعل « بیندیش » با حفظ شخص زمان های ماضی التزامی و ماضی مستمر و مضارع مستمر بسازید 5/1
6- ساختمان فعل های زیر را بنویسید .( ساده – مرکب – پسوندی ) 75/0
* من او را از این موضوع آگاه کردم
*فرو می ریخت گردی زعفران رنگ
*حسن از خواسته هایش چشم پوشید .
7- در جمله ی زیر یک فعل کمکی ( معین ) نشان دهید .25/0
*قاب آسمان شکسته است.
8- جمله ای بنویسید که با آهنگ خیزان پرسشی شود . 5/0
9-با استفاده از نهاد داخل پرانتز فعل مجهول را به معلوم برگردانید 5/0
*آیا باز هم شکار هایی همچون شاهنامه فردوسی سروده خواهد شد ؟ ( ایرانیان )
10- برای جمله ی زیر یک متمم قیدی ذکر نمایید 5/0
*رستم چهره ای محبوب و ملی است .
1-مقصود از نمود آوایی زبان ………………… است . 25/0
2- اشتباه و خطا در ……………… رخ می دهد و اصلاح آن به وسیله ی ………………صورت می گیرد 5/0
3-چگونه می توانیم ثابت کنیم که کر و لال ها از توانش زبانی برخوردارند ؟ 5/0
4- چرا شکل گفتاری و نوشتاری کلمات مقابل تفاوت دارد . 1 خوردن و خواستار
5- تفاوت میان گفتار و خط و نوشتار را بنویسید 1
6- راز اصلی نیاز ما به آموختن خط و نوشتار چیست ؟ 75/0
1-کاربرد درست جمله های زیر را بنویسید 1
*کتاب « گلستان » به وسیله سعدی نوشته شده است .
*او دلایل قوی ای برای سخن خود ارائه داد .
2-نوشتن املای حروف « س» و « ش» بصورت کشیده مخصوص کدام خط است ؟ 25/0
3- به جای کلمه ی مشخص شده کلمه ی کوتاه تری قرار دهید ؟ 25/0 *به چه سبب به مدرسه نیامدی ؟
4-جمله ی زیر از چه نظر غلط است ، صحیح آن را بنویسید .5/0
*به اوج قله ی کوه می نگریست .
5-در گروه کلمه های زیر غلط املایی را بیابید و درست آن را بنویسید 1
قصر عمل ، وقاعت و بی شرمی ، ساتع و درخشان ، ضیاع و عقار ، سفاعت و نادانی ، موهش و هراس انگیز .
· گونه ی زبان و نوع نوشته ی زیر را بنویسید 5/0
« جنگل سیب صبح زود از خواب بیدار شد .همه درخت ها هر چیزی را که در خواب دیده بودند ، برای همدیگر تعریف می کردند .یکی از درخت ها گفت : من خواب دیدم تمام شاخه هایم پر از سیب شده اند……………»
· اگر بخواهیم درباره ی موضوعی با تعداد زیادی از افراد مصاحبه کنیم ،یا به مصاحبه شوندگان دسترسی داشته باشیم .از روش ……………… استفاده می کنیم 5/0
· سه مورد از اهمیت فضا سازی در نوشته های ادبی را بنویسید . 75/0
· روش های کلی و عمومی یک تحقیق را نام ببرید. 1
· نوشته ی زیر را ویرایش کنید .« آیا چگونه می توانیم بر علیه سوابق گذشته ی افرادی که نمی شناسیم عملیات قانونی انجام وموضوع را بررسی کنیم» 1
· نوشته ی زیر را چند سطر ادامه دهید و نام مناسبی برایش انتخاب کنید . 75/0
با بال های زخمی اش روی شاخه ی درخت نشست میل پرزدن دوباره در دلش جوانه بست ،خواست پرواز کند که ناگهان ………………
· دو مور از ویژگی های زبان محاوره را ذکر نمایید . 5/0
|
1- نمودار ساده ی جمله ی زیر را رسم کنید نهاد جدا و نهاد پیوسته آنرا مشخص نمایید وعلت مطابقت یا عدم مطابقت نهاد جدا و پیوسته را توضیح دهید . 1
این ظرف ها شکستنی است .
2- با رسم نمودار گروه های اسمی تشکیل دهنده ی جملة نقش هر گروه را تعیین کنید . 1
ب- اهل محل او را دانشمند می گفتند.
3- برای جمله ای زیر یک متمم قیدی ذکر کنید ، زندگی هدف دار آرزوی آزادمردان است ، 5/0
4- زمان و کاربرد وجه فعل های زیر را بنویسید. 1
قافله ی تمدن بشری به کجا دارد می رود ؟ شاید چشمی بر عطش رشت ببارد.
5- فعل های مقابل را مجهول نمایید. داشت می نوشت : بشکند : 1
6- از فعل « آورده است » با حفظ شخص زمان های ماضی التزامی ، ماضی مستمر و مضارع مستمر بسازید 5/0
7-فعل های زیر از نظر ساختمان بررسی کنید .( ساده – مرکب – پسوندی )
الف- من او را از این موضوع آگاه کردم ب-فرو می ریخت گردی زعفران رنگ
ج-او از خواسته هایش چشم پوشید
8- در جمله ی مقابل یک فعل کمکی نشان دهید ، قاب آسمان شکسته است 25/0
9- جمله ای بنویسید که با آهنگ خیزان پرسشی شود. 5/0
10- با استفاده از نهاد داخل پرانتز فعل مجهول را به معلوم برگردانید .
آیا باز هم شاهکارهایی همچون شاهنامه ی فردوسی سروده خواهد شد ؟ ( ایرانیان ) 5/0
1-چگونه می توایم ثابت کنیم که کرو لال ها از توانش زبانی برخوردارند ؟ 5/0
2-به چه علت گوناگونی سبکی و لهجه ای وحتی گویشی به یگانگی زبان آسیب نمی رساند ؟ 5/0
3-چرا شکل گفتاری و نوشتاری کلمات زیر تفاوت دارد ؟ 5/0
خوردن و خواستار
4-تفاوت میان گفتار و خط و نوشتار را بنویسید . ( ذکر دو مورد ) 1
5-اشتباه و خطا در ………….رخ می دهد و رفع و اصلاح آن به وسیله ی ………… صورت میگیرد؟ 5/0
6-عواملی که باعث بروز خطا در گفتار می شود چیست ؟ 1
کاربرد درست جمله های زیر را بنویسید 1
کتاب « گلستان » به وسیله سعدی شیرازی نوشته شده است.
او دلایل قوی ای برای سخن خود ارائه داد.
نوشتن املای حروف « س» و «ش» بصورت دندانه دار مخصوص کدام خط است ؟ 25/0
به جای کلمه مشخص شده کلمه ی کوتاه تری قرار دهید 25/0
به منظور بازدید از نمایشگاه کتاب کلاس تعطیل شد
در جمله ی زیر چه اشکالاتی وجود دارد به این نوع کاربرد غلط چه می گویند ؟ 5/0
آخرین مسابقه فینال را دیدم.
در گروه کلمات زیر چهار غلط املایی وجود دارد آنها را بیابید وشکل درست آنها را بنویسید 1
ضیاع و اقار ها- مناعت طبع- سفاهت و نادانی – انیس و معلوف –قصر عمل – قضا و پیکار
1-به گونه ی زبان و نوع نوشته ی زیر را بنویسید.1
« هشت و نیم صبح وارد شدم ،سلام مأموران دروازه و گل کاری میدانگاهی اش پیش باز خوشی بود و چون از یازده شب توی اتوبوس بودیم و پاها آماس کرده ……………»
2-دو مورد از ویژگیهای زبان محاوره را بنویسید .5/0
3-چرا یک طرح نگارش باید دقیق تر و حساب شده تر باشد؟
4-اهمیت فضاسازی از نوشته های ادبی چیست؟ 5/0
5-روش های کلی و عمومی یک تحقیق را نام ببرید 1
6-نوشته زیر را ویرایش کنید . صرب ها ،گاها گزارشات و خبرهای برخلاف واقع را منتشر می سازند 1
7- عنوان مناسبی برای نوشته ی زیر انتخاب کنید . 5/0
« برف مثل پرنده ای صمیمی کنار پنجره ی کوچکم می نشست و قاب نقاشی مرا پر می کرد……… »
باسمه تعالی
1-چگونه می توانیم ثابت کنیم کر و لال ها از توانایی زبانی برخوردارند ؟ 5/0
2-چرا گوناگونی لهجه به یگانگی زبان آسیبی نمی رساند ؟ 5/0
4-تمایز زبان و گفتار را با قواعد شطرنج و بازی شطرنج مقایسه کنید ؟ 1
5-تفاوت های میان گفتار و نوشتار (خط) چیست ؟ 5/1
1-املای تشدید میانی با تشدید پایانی چه تفاوتی دارد ؟ مثال بزنید 1
2-چرا املای « ی» میانجی بر شکل کوچک آن ترجیح دارد ؟ 5/0
3- جملات زیر را ویرایش کنید : 5/0
الف- آخرین مسابقه ی فینال را دیدم .
ب- نامه را به وسیله ی پست سفارشی فرستادم.
4- جمله ی زیر را به دوشکل ویرایش کنید : 5/0
-با دوست صمیمی ای مشورت کردم
5- کدام یک از گزینه های زیر از نظر املایی صحیح نیست ؟ 25/0
الف- انیس و معلوف ب- محضور و رودربایستی ج- بحبوحه ی مسابقه د- قلیان درونی
6-کدام یک از گزینه های زیر از نظر املایی صحیح نیست ؟ 25/0
الف- موحش و هراس انگیز ب- مضیقه و تنگنا
ج- عضویت و اهریمن د- صفاهت و نادانی
1- در چه مواردی می توان در نوشته از زبان محاوره استفاده کرد ؟ 5/0
2- فرق عمده ی نویسنده با معمار چیست ؟ 5/0
3- فضا سازی یعنی چه؟ 5/0
4- گذشتگان به فضا سازی …………………می گفتند . 25/0
5- لازمه ی نگارش هر نوشته ………………………است. 25/0
6- برای انتخاب عنوان نوشته چه راه هایی وجود دارد ؟ ( دو شیوه را با مثال ذکر کنید ) 1
7-پرسش نامه در چه مواردی استفاده می شود ؟ 5/0
8-کتاب شناسی در کتابخانه شامل چه مطالبی است ؟ 5/0
9- گونه ی زبان و نوع نوشته ی زیر را بنویسید 1نمره
-« جنگل سیب صبح زود از خواب بیدار شد . همه ی درخت ها همیشه هر چیزی را که در خواب دیده بودند برای همدیگر تعریف می کردند .یکی از درخت ها که پر شده بود از شکوفه های رنگارنگ ،سراسیمه گفت: من خواب دیدم تمام شاخه هایم پر از سیب شده اند……….»
1-نماد و گزاره را در جملات زیر مشخص کنید :
الف- قدر زندگی را بدانیم ب- هم کلاسی های امروز ،دوستان صمیمی فردای ما هستند . 1
2- اجزای اصلی جملات زیر را مشخص کنید : 5/1
ب- رستم چهره ای محبوب وملی دارد
3-از فعل های « تابیده است و نشسته بودند » با حفظ شخص مضارع مستمر ، ماضی التزامی و آینده بسازید :5/1
4-جملات معلوم زیر را مجهول کنید : 1
1- امام خمینی حکومت ستم شاهی را برانداخت .
2- غلامحسین یوسفی کتاب چشمه ی روشن را در نقد و تحلیل شعر فارسی نوشت .
5- بن ماضی ،بن مضارع ،مصدر و صفت مفعولی فعل «شکفتند » را بنویسید . 1
6- زمان و نوع و شخص افعال زیر را بنویسید : 1
برویم می گدازند
7- فعل های کمکی را در عبارات زیر مشخص کنید : 1
-تاریک روشن صبح بود . توی کوچه های شهر کسی دیده نمی سد . هنوز اذان تمام نشده بود .پهلوان ذکر گویان داشت می رفت و در دل می گفت به یاری خداوند پیروز خواهم شد .
|
الف- همین نهال های کوچک روزی میوه خواهند داد .
ب- پیامبر اکرم (ص) دشمنان شکست خورده را بخشیدند .
2- جمله های زیر چند جزئی هستند ،نوع آنها را بنویسید . 2
الف- زندگی هدف دار آرزوی آزاد مردان است .
ب- رستم چهره ای محبوب و ملی دارد .
مردان ایران به دانشمندان خود می نازند .
ت- دانش آموزان با اشتیاق به مدرسه آمدند .
3- در جمله ی زیر ،فعل را مشخص کنید و ویژگی های آن را بنویسید . 5/1
مردم به حافظ لسان غیب می گویند. فعل ( ) زمان ( ) شخص ( ) گذر( ) وجه( ) معلوم و مجهول ( )
4- زمان فعل های مقابل را بنویسید : دیده باشم ( ) خواندند ( )
امتحان می دهند ( ) نوشته بودند( ) 2
5- جمله ی (فرهاد کتاب ها را به دانشگاه خواهد برد) را به مجهول تبدیل کنید 5/0
6- جمله مجهول را به معلوم تبدیل کنید . 5/0 بسیاری از استعدادها کشته شده است . اعتیاد
7-نقش کلمات مشخص شده را بنویسید ؟ 75/0
الف- مردم سید علی محمد جمال زاده را پدر داستان نویسی معاصر ایران می دانند
ب- دانش آموزان به مطالعه علاقه دارند .
1- خطا و اشتباه در گفتار ناشی از چه عواملی است 1
2- چگونه می توان ثابت کرد که کر و لال ها از توانایی ذهنی زبان برخوردارند 1
3- دو تفاوت زبان و گفتار با خط و نوشتار را بنویسید 1
4- راز اصلی نیاز ما به آموختن خط ونوشتار چیست 1
1- زبان و بیان و قالب نوشته ی زیر را بنویسید 75/0
فرزند من، آن چه مرا به نامه نوشتن وا می دارد بعد مکان نیست، بلکه فاصله ی زمان است ،اکنون تو کوچک تر از آنی که بتوانم آنچه در ذهن دارم با تو بگویم . زبان ……………………قالب …………………
2-دو فرق عمده نویسی با معمار را بنویسید . 1
3- دو ویژگی زبان محاوره ای ( گفتاری ) را بنویسید 1
4- دو مورد از نتایج سودمند فضا سازی را بنویسید 1
5- لازمه هر نوشته داشتن ………………………………است 25/0
6- زبان رسمی کتاب های درس زبان فارسی چیست ؟ 5/0
1- چرا به کار بردن کلمات ( آشناییت و ایرانیت ) درست نیست؟ شکل درست آن را بنویسید 1
2- شکل صحیح کلمات نادرست را بنویسید . 1
نصر معاصر………………….عزل و ابد……………………….بهبوهه ی مسابقه …………………….
ائتلا و ارتقاء……………………………
3- کلمه ی (رضا) را به دوشکل مضاعف و غیر مضاعف بنویسید 1
رضا ( غیر مضاعف )
1- اشتباه و خطا در ………….رخ می دهد و رفع و اصلاح آن به وسیله ی ……………..صورت می گیرد 1
2- چگونه می توانیم ثابت کنیم که کر و لال ها از توانش زبانی برخوردارند 1
3- تفاوت های میان گفتار و نوشتار را بنویسید دو مورد 1
4- راز اصلی نیاز ما به آموختن خط و نوشتار در چیست ؟ 1
1-جمله ی معلوم روبرو را به مجهول تبدیل کنید خیاط لباس ها را دوخت. 5/0
2-فعل روبرو را منفی کنید بهرام داشت نامه می نوشت. بهرام………………..5/0
3-وجه فعل را در جمله های زیر مشخص کنید . 75/0
الف-کتاب را بردار ب- کاش پرویز موفق شود ج- احمد به خانه رفت
4-نوع فعل را از نظر ساختمان در جمله های زیر مشخص کنید .(ساده ،پسوندی ، مرکب)
الف- او از خواسته هایش چشم پوشید ب- علی به مدرسه برگشت
ج- رضا هر روز کتاب می خواند
5-از فعل « دید» با حفظ شخص موارد زیر را بسازید. 1
الف- ماضی التزامی ب- مضارع اخباری
ج- مضاعر مستمر د- آینده
6-نهاد جدا و پیوسته را در جمله های زیر مشخص کنید 1
الف- ما به ادبیات غنی و پربار خویش می بالیم . نهاد جدا - نهاد پیوسته
ب- موفق و سربلند باشید نهاد جدا - نهاد پیوسته
7-با رسم نمودار اجزای ( نقش ها ) تشکیل دهنده ی جمله ی زیر را مشخص کنید 25/1
مردم روستا به او دکتر می گفتند.
8-فعل جمله های زیر را از لحاظ گذر بررسی کنید .در صورت گذرا بودن نوع گذرا را بنویسید 25/1
الف- علی دوست خود را قهرمان بزرگی می دانست
ب- هوا سرد شد.
ج- کبوتر پرید.
9- دلیل عدم تطابق نهاد جدا و پیوسته را در جمله ی زیر بنویسید. 1
الف- این ظرف ها شکستنی است
ب- حضرت پیامبر (ص) پس از مکه دشمنان شکست خورده را بخشیدند .
1- اصلاح شکل کلمات و یکسان کردن رسم الخط در حوزه ی کدام ویرایش قرار می گیرد . 5/0
2-نویسندگان آثار زیر برای عنوان نوشته ی خود از چه راههایی بهره برد ه اند ؟ 75/0
الف- نون والقلم: تماشاگه راز :
ج- روشن تر از خاموشی :
3- با توجه به نوشته به سؤالات پاسخ دهید .« فرزند من، آن چه مرا به نامه نوشتن می دارد بعد مکان نیست ، بلکه فاصله ی زمان است .اکنون توکوچک تر از آنی که بتوانم آن چه می خواهم با تو بگوبم سالهای دراز باید بگذرد تا تو گفته های مرا دریابی ……» 75/0
الف- نوشته در قالبی است؟ ب- زبان نوشته چگونه است ؟ ج- طرز بیان آن چه طور است ؟
4- روش های کلی و عمومی تحقیق را نام ببرید. 1
5-استفاده از طرح نوشته چه مزیت هایی دارد ؟ 4مورد 1
6-جملات روبرو را ویرایش کنید . الف- جنگ هر روزه از شدت بیشتری برخوردار گشت 1
ب- مقداری از مسلمانان کشته شدند .
چرا به کار بردن کلماتی چون «آشناییت و «خوبیت » درست نیست ؟ 5/0
دست نوشته ی بعضی شبیه خط چاپی کتاب است که به آن خط «………………………» می گویند 5/0
در میان گروه کلمات غلط ها را پیدا کرده ،صحیح آن ها را بنویسید. احد و صمد – غذا و بیکار – مضق و جویدن – توطئه ی دشمن – مآخذ و منابع – مکس و توقـّف –بانگ ناقوس – رتل گران 1